top of page
  • Forfatterens bildeannebente

Finn idealkunden til din nettbutikk

Oppdatert: 17. jun.

Å kjenne ditt marked er grunnleggende når du skal starte nettbutikk. Har du startet en nettbutikk, men opplever at ingen besøker den eller handler hos deg? Da er det smart å spole helt tilbake og jobbe med det grunnleggende.


Om folk skal kjøpe av deg, må du vite hvem du selger til. Du kan ikke overlate det til tilfeldighetene, da ender du fort opp med en nettbutikk uten omsetning.


Først må du derfor gjøre en grundig jobb for å gjøre deg kjent med markedet. Du må ganske enkelt ta tempen på markedet ditt og vinne kampen om kundene.


Du skal leve av kundene dine – så enkelt er det!

Derfor må du også kjenne kundene dine, og vite nøyaktig hvem de er.


Det innebærer at du må gjøre god research: Hva du skal selge, og hvem du skal selge det til? Dette legger selve grunnlaget for suksess med netthandel når du skal starte nettbutikk. Målrettet markedsføring er det som gir resultater på nett.


Kjenn kundene dine når du skal starte nettbutikk

Det er 2 viktige områder du må jobbe med når du skal starte nettbutikk:


  1. Hvordan du nisjer deg ned og blir en spesialist. Dette er utrolig viktig, hvis du skal skiller deg ut blant alle de andre der ute. >> Les hvordan du kan nisje deg ned her

  2. Hvordan du definerer din idealkunde og blir godt kjent med markedet, slik at du vet nøyaktig hvem du selger dine produkter til.



Definer målgruppe og idealkunde for din nettbutikk


Du må vite hvem du skal selge til når du skal starte nettbutikk. Du kan ikke selge til alle og hvem som helst. Da kommer du garantert til å mislykkes.


Du må finne målskiven – en spisset målgruppe – og så satse all din kommunikasjon inn mot denne målgruppen. Kun da treffer du blink.


  • Hvem er de?

  • Hva liker de?

  • Hvor bruker de tiden sin på nettet?

  • Hvorfor har de interesse av det du tilbyr?

  • Hva vil det bety for dem om de tar i bruk dine produkter?


Fordelene med en spisset målgruppe i din nettbutikk er:


  • Når du vet nøyaktig hvem du hjelper med de produktene du skal selge, er det mye enklere å tilpasse varer som målgruppen din ønsker seg.

  • Du kan skape markedsaktiviteter som målgruppen din faktisk legger merke til – og det gir deg flere kunder.

  • Det betyr at du får rimeligere markedsføring, og at det blir mer lønnsomt for deg å markedsføre.

  • Dette betyr igjen at du får flere kunder, som betyr høyere omsetning.

  • Du får også kunder som liker deg, og du liker kundene dine. Win-win!

Hvordan skal du finne målgruppen din?


For å finne målgruppen for din nettbutikk må du, basert på din nisje, finne ut av hvem som trenger din hjelp eller dine produkter aller mest. Du må definere hvem som er din typiske kunde, og se på hvilke utfordringer de har.


7 spørsmål om kunden som du må finne et tydelig svar på:


  • Hvilke problemer løser produktene i din nettbutikk for målgruppen?

  • Hvilke drømmer og mål har de som dine produkter kan hjelpe med?

  • Hvordan er deres livssituasjon?

  • Hvilket kjønn og aldersgruppe er de?

  • Hvilke interesser har de som er relevant for det du selger?

  • Hvor bruker de tiden sin på internett?

  • Hvordan er økonomien deres? Har de mye eller lite penger?


Identifiser tydelige fellestrekk for målgruppen din. Bruk denne kunnskapen til å velge riktig varesortiment, pris og markedsføring når du skal starte nettbutikk.


Det kan jo hende at du tenker: Mine produkter kan hjelpe ALLE!


I så fall har jeg en utfordring til deg:


Del opp disse "ALLE" i små, definerbare målgrupper, og jobb med én av disse målgruppene først. Velg så målgruppen som har både har størst problem/drøm, med best økonomi, og som du kanskje kjenner best selv.


Lag en profil av din idealkunde. Tenk på alder, interesser, hva de trenger fra din nettbutikk, og hvorfor dette er viktig for dem.


Jo mer du kjenner til din idealkunde, jo lettere blir det for deg å finne de som vil bli dine beste kunder når du skal starte nettbutikk.


Husk: Kunnskap er makt. Jo mer du vet om dine potensielle kunder, og bruker denne kunnskapen, jo større sjanse for at du lykkes med å starte nettbutikk.


Lykke til!


Å starte nettbutikk – slik kommer du raskt til målet


Det er mye som skal til for å lykkes med å starte nettbutikk, men mange har også gjort det før deg. Det handler om å lære på veien og ta gode valg som hjelper deg mot drømmen din om å starte nettbutikk.


Ønsker du å vite hvordan du kan lære alt du trenger for å lykkes med og å starte nettbutikk? Ta en titt på vårt nettkurs "Suksess med netthandel".


Dette er Norges mest komplette nettkurs for deg som drømmer om å starte nettbutikk. Få steg-for-steg veiledning helt fra idé-stadiet til dine første kunder.


4 visninger

Comments


bottom of page