top of page

Velg din nisje: Hva skal du selge når du skal starte nettbutikk?

Forfatterens bilde: annebenteannebente

Oppdatert: 20. aug. 2024

Det er mange valg du må ta før du skal starte nettbutikk. Et av de viktigste valgene er å bestemme hva du skal selge. Dette er noe du må tenke nøye gjennom, slik at du velger produkter som treffer i markedet.


Med tanke på hvor mange nettbutikker som allerede eksisterer, kan det virke som håpeløs oppgave å lykkes med en ny nettbutikk. Og ja, det å starte nettbutikk vil utvilsomt gjøre at du føler deg liten ute på det store internett. Konkurransen er stor og det er lett å forsvinne i mengden. Er det da noe vits i å lage sin egen nettbutikk?


Ja - det er plass til deg også!


Du må bare nisje deg ned og blir en spesialist. Dette er utrolig viktig om du skal starte nettbutikk og skille deg ut blant alle de andre aktørene der ute.


Før du skal starte nettbutikk må du finne din nisje


Å nisje seg ned handler om at du skal velge produkter innenfor en spesifikk gren av en bransje, som matcher godt med din egen interesse og kunnskap. Samtidig må du kjenne til markedet og dine fremtidige kunder.

Å starte nettbutikk handler om å bli sett. Kundene må finne deg for å kunne kjøpe av deg. Derfor er jobben med å definere nisje så viktig. Det handler om å velge hva du skal selge basert på kunnskap om deg selv og markedet. Dette er altfor viktig til å overlate til tilfeldighetene – da ender du fort opp med en "usynlig" nettbutikk.


Finn din unike nisje før du skal starte nettbutikk


Når du skal starte nettbutikk må du ikke tenke for stort. Du må finne en liten nisje, slik at alle som besøker nettbutikken din umiddelbart forstår hva du tilbyr.


Definisjonen på en nisje innen markedsføring er et smalt marked for høyt spesialiserte produkttilbud. De fokuser ofte på unike behov i smale segmenter.

Å finne din nisje er utrolig viktig for at du skal lykkes med din nettbutikk. Det betyr at du må velge en helt spesifikk del av bransjen og starte der.


>>> Dette er viktig enten du har stor konkurranse eller ikke.


Velg en liten nisje som du kan jobbe med i starten, før du utvider etter hvert.


Du skal ikke sammenligne deg med store kjeder som Komplett, slik de er i dag. Da vil du garantert slite med å få omsetning når du skal starte nettbutikk.


Men, du kan gjerne sammenligne deg med Komplett slik de var da de startet sin netthandel i 1996. De startet i et kjellerlokale i Sandefjord, og var en liten butikk som var spesialister på datautstyr. I 1996 var det ikke mange som var det.


Jeg var selv en av kundene den gangen, og var innom det relativt enkle utsalget for å kjøpe PC-utstyr flere ganger etter å ha bestilt på nett. De fant sin nisje den gangen, men har siden utvidet til å bli Nordens største netthandelsaktør med en rekke nettbutikker.


Fordelene ved å finne en unik nisje når du skal starte nettbutikk:


  • Når du nisjer deg ned og blir en spesialist, er det enklere for deg å identifisere din idealkunde og vite hvem som trenger dine produkter mest.

  • Det betyr igjen at det er enklere å målrette markedsføringen din, som igjen betyr at det blir rimeligere markedsføring for å skape omsetning.

  • Du får mindre konkurranse, fordi du nå er spesialist innenfor ditt felt.

  • Det kan bidra til at du kan ta mer betalt, få økt omsetning og fortjeneste.

  • Det betyr også at du kan konsentrer deg om et begrenset varesortiment i starten. Slik kan du redusere investeringene, da du ikke trenger å kjøpe et bredt varelager.

  • Når du har et begrenset varesortiment å formidle til markedet, blir det enklere å kommunisere varene ut. Da trenger du ikke å snakke om alt på en gang.

VIKTIGST AV ALT ! En nisje betyr at du ikke glir inn i den store, grå massen.


Det finnes veldig mange nettbutikker. Velger du en nisje hvor du og din nettbutikk kan bli en stjerne, er du et stort steg på vei til en vellykket nettbutikk.


Hvordan finne din nisje når du skal starte nettbutikk?


Før du skal starte nettbutikk og kjøpe inn de første varene, må du ha klart for deg hvilken nisje du skal satse på. For å finne din nisje må først tenke over hva du kan mye om, hva du brenner for og hva som virkelig engasjerer deg.


Når du selger noe som du selv bruker og er stolt av, smitter det over på kundene dine. Med din unike nisje vil du slik skape en nettbutikk med særpreg.


Du har kanskje erfaring fra en eller flere bransjer? I så fall må du finne ut av hvilke nisjer som er mulige, og hva som passer best med din kunnskap.


La oss ta et eksempel for å vise mulighetene for nettbutikk-nisjer:


Klesbransjen er en stor bransje, med veldig mange nisjer. Du kan velge barneklær, dameklær, herreklær, fritidsklær og mange flere nisjer.


Men, mange av disse nisjene er fremdeles ganske store. Det er ganske mye forskjellig man kan satse på innenfor dameklær, som for eksempel:


  • Bærekraftig klesmote

  • Mote for store størrelser

  • Festklær

  • Vintertøy

  • Bare hvite klær

  • Mammaklær

  • Badetøy, undertøy osv.

  • Listen er uendelig!


Innenfor din nisje kan du satse på å selge med fokus på pris, velge ulike merker, eller ulike stiler når du skal starte nettbutikk.


Disse valgene bør du ta før du skal starte nettbutikk, slik at du legger et godt grunnlag for din egen suksess.


For å finne din nisje før du skal starte nettbutikk (eller senere om du har startet, men uten å definere nisje) kan du gjøre denne oppgaven:


  • Hva brenner du for, som du ønsker å selge i din nettbutikk?

  • Hvilken bransjer passer for din erfaring og kunnskap?

  • Hvilke mulige nisjer finnes innenfor disse bransjene?


Når du har funnet noen nisjer, kan du gå dypere ned og undersøke dette for hver nisje:


  • Hvilke problem løser du for kundene i denne nisjen?

  • Hvor stort er markedet?

  • Hvor stor er konkurransen?

  • Hva kjennetegner kundene som vil handle i denne nisjen?


Når du har besvart disse spørsmålene, vil du ha et godt grunnlag til å ta et kvalifisert valg av nisje. Da kan du starte planleggingen av din egen business, fra hvordan du finner leverandører, setter opp nettbutikken og markedsfører den.


Mange har startet nettbutikk med stor suksess!


Det er mye som skal til for å lykkes med å starte nettbutikk, men mange har også gjort det før deg. Det handler om å lære på veien og ta gode valg som hjelper deg mot drømmen din om å starte nettbutikk.


Ønsker du å vite hvordan du kan lære alt du trenger for å lykkes med og å starte nettbutikk? Ta en titt på vårt nettkurs "Suksess med netthandel" som er et samarbeid mellom Inspiro og Thomas Moen, og bygger på lang erfaring innen netthandel, digital markedsføring og utdanning på nett.



Dette er Norges mest komplette nettkurs for deg som drømmer om å starte nettbutikk. Få steg-for-steg veiledning helt fra idé-stadiet til dine første kunder.




134 visninger

Siste innlegg

Se alle
bottom of page